تاریخچه چرخ خیاطی در جهان

تاریخچه چرخ خیاطی

تاریخچه چرخ خیاطی در جهان

چرخ خیاطی که به ماشین دوزندگی نیز معروف است، وسیله‌ای است که برای دوختن اعم از پارچه، چرم و … به کار می رود. نیاز به ماشین دوزندگی در زمان انقلاب صنعتی ازآنجا احساس شد که با فرارسیدن انقلاب صنعتی و بالا رفتن حجم کارها تصمیم به کاهش فعالیت‌های دستی گرفته شد و دیگر دستدوزی نیازهای جامعه صنعتی را برآورده نمی‌کرد. از این‌رو ایده ساخت ماشین دوزندگی شکل گرفت و افراد مختلفی در جایگاه‌های متفاوتی تصمیم به ساخت دستگاهی برای اتوماتیک ساختن فرایند دوخت پارچه گرفتند.

اولین چرخ خیاطی ساخته شخصی به نامتامیس سنت انگلیسی است. وی ماشینی در سال ۱۷۹۰ به ثبت رسانید که کارش بسیار شبیه به دوخت زنجیره‌ای زمان ما بود. البته هدف از ساخت این ماشین بیشتر دوختن چیزهای چرمی بود؛ اما هرگز این وسیله مورد استفاده قرار نگرفت و مخترع این اثر از اختراع خود سودی نبرد. تا اینکه در سال ۱۸۳۰ یک خیاط فرانسوی فقیر که بارتلمی تیمونیه نام داشت، موفق شد باذوق و ابتکار خلاقانه خود چرخ خیاطی را بسازد که بسیار شبیه چرخ‌های خیاطی امروزی بود.

بعدها این وسیله در فرانسه مورد استقبال مردم قرار گرفت، ولی گروهی از کارگران که وجود این اختراع را باعث کسادی کار خود می‌دیدند، شبانه به کارگاه «بارتلمی» حمله کرده و همه چرخ‌های خیاطی او را نابود کردند و وی از غصه و فقر جان خود را از دست داد. هم‌زمان با این اتفاق مرد دیگری در نیویورک بنام «والترهنت» چرخ خیاطی دیگری را ساخت. این چرخ دارای سوزنی بود که همانند سوزن های امروزی چرخ خیاطی، سوراخی کوچک در نوک خود داشت. کار این سوزن، زدن کوک های رُز (کوک هایی که از چند بار پیچیدن نخ دور سوزن ایجاد می‌شود و به شکل گلبرگ‌های رُز روی پارچه قرار می‌گیرد) بود. با همه اینها وی هرگز موفق نشد که این اختراع خود را به ثبت برساند.

تا روزگاری که افتخار ثبت نخستین چرخ خیاطی نصیب «الیاس هاو» شد. همچنین «آیزک سینگر» نیز یک چرخ خیاطی را در کشور آمریکا به ثبت رسانید. در آن زمان دعوای مفصلی بین این دو بر سر این موضوع که حق تقدم با چه کسی است، درگرفت. سرانجام «هاو» توانست در این نزاع پیروز از میدان بیرون رفته و از هر چرخ خیاطی که به بازار می‌آمد حق امتیاز به سود خود دریافت کند.

انتهای مطلب/

این نوشته را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


خدمات فروشگاه به زودی قابل دسترسی خواهد بود. رد کردن